کَلا إِنَّ کِتَابَ الأبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ وَمَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّیُّونَ کِتَابٌ مَرْقُومٌ

۱۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

برداشتی از تفسیر المیزان/../ج8ص23

بسم الله الرحمن الرحیم

سجده ملائکه برای جمیع بنی آدم و در حقیقت خضوع برای عالم بشریت بوده،و اگر آدم(علیه السلام)قبله گاه سجده ملائکه شده از جهت خصوصیت شخصیش نبوده، بلکه از این باب بوده که آدم(علیه السلام)نمونه کامل انسانیت بوده ، و در حقیقت از طرف تمام افراد انسان به منزله نماینده بوده است، همچنان که خانه کعبه از جهت اینکه حکایت از مقام ربوبی پرودگار میکند قبله گاه مردم قرار گرفته است

۰ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه ناس(متن)/../امیرحسین گیلانی

بسم الله الرحمن الرحیم

این سوره در جریان دستور خداوند به پیامبر گرامی اش در مورد اینکه از شر وسواس خناس به خداوند پناه ببرد است.این سوره و سوره مبارکه فلق در مدینه بر پیامبر نازل شده است.

عادت انسانها این است که وقتی شری بر او نازل میشود باید به کسی یا چیزی پناه ببرد و خداوند کسی است که اگر انسان برای رهایی از بلاها به او پناه ببرد او را کفایت میکند،که این امر در آیات الهی بارها ذکر شده است و انسان در این مورد پناه میبرد به خدایی که به کار او فکر میکند و مربی او است و در تمامی حوادث به او پناه میبرد.

در موقعی که شری متوجه انسان شده و زندگی او تهدید میکند باید به خداوند پناه ببرد.اگر ما همیشه این نکته را در کار خود انجام دهیم و به آن توجه کنیم میتوانیم از این بدهی ها رهایی یابیم

۰ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه ماعون(گزاره)/../محمد رضا دبیریان

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. خداوند پیامبر را مورد خطاب قرار داده است
  2. خداوند توجه پیامبر را به موضوعی جلب میکند
  3. خداوند در مورد تکذیب کننده دین از پیامبر سوال میپرسد
  4. کسی که دین را تکذیب کند در واقع همان کسی است که یتیم را می راند
  5. کسی که تکذیب کننده دین است به مسکین غذا نمی دهد
  6. غذا دادن به مسکین و راندن یتیم از مصادیق تکذیب دین است
  7. دع یتیم از کارهای کسی است که دین را تکذیب میکند
  8. دع یتیم و غذا ندادن به مسکین باعث تکذیب دین می شود
  9. خداوند بالفظ وای به نمازگزاران سخن می گوید
  10. خداوند به کسانی که در نمازشان دچار سهوند و ریاکاری میکنند هشدار میدهد
  11. سهو در نماز و ریاکاری از مصادیق تکذیب دین است
  12. علاوه بر دع یتیم و غذا ندادن به مسکین،ریاکاری و سهو در نماز باعث تکذیب دین میشود
  13. دچار سهو بودن در نماز و ریاکاری از رفتارهای تکذیب کننده ی دین است
  14. جلوگیری از احسان و خیر رسانی به دیگران از مصادیق تکذیب دین است
۰ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه ماعون(متن)/../محمد رضا دبیریان

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در آیه اول توجه پیامبر را به تکذیب دین توسط مردم جلب میکند.

در آیه دوم و سوم آن کسی که تکذیب دین میکند همان کسی است که دع یتیم نموده و دیگران را به غذا دادن به مسکین تحریک و تشویق نمیکند.

در آیه چهارم خداوند به نمازگزاران هشدار میدهد.

در آیه پنجم،ششم و هفتم خداوند به نمازگزارانی که دچار سهو و ریا در نمازشان هستند و مانع خیر و نیکی به دیگران میشوند هشدار داده است


۰ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه نصر(متن)/../محمد رضا دبیریان

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در آیه اول به نصرت و فتح اشاره داشته است،که هر وقت خداوند نصرتش را برای انسان ها مقدر سازد فتحی بزرگ صورت میگرد.

در آیه دوم خداوند به پیامبر فرموده آن هنگام را میبینی که مردم به صورت دسته دسته وارد دین میشوند.

در آیه سوم وظیفه پیامبر شرح داده شده است که باید خداوند را حمد و تسبیح کند و از او طلب استغفار کن چرا که خداوند توبه پذیر است

۰ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه ناس(متن)/../محمد رضا دبیریان

بسم الله الرحمن الرحیم

در آیه اول به پیامبر امر شده است که بگو و پناه ببر به خداوندی که پرودگار مردم است.در آیات اول،دوم و سوم به سه صفت خداوند یعنی رب مردم،ملک مردم و اله مردم اشاره شده است که به ترتیب رب به معنی پرودگار مردم،ملک به معنی فرمانروای مردم و اله به معنی معبود مردم و کسی که مردم باید او را عبادت کنند.

پناه بردن به این سه ویژگی(صفت) یا خصوصیت خداوند باعث در امان ماندن از شر و وسواس خناس می شود.وسواس خناس همان چیزی است که از درون سینه ی مردم آنها را وسوسه میکند.وسواس خناس می تواند از انسان یا از جن باشند


۰ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه فلق(متن)/../محمد محسن سردارزاده

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در این سوره خود را پروردگار سپیده دم نامیده و به عنوان پناهگاهی برای مومنان معرفی کرده است.

خداوند_انسان،جن ،فرشتگان و موجودات دیگر را آفریده است/حال در این سوره خداوند فرموده از شر و گزند موجوداتی که آفریده است به او پناه ببریم/این شر و گزند میتواند تاریکی و پلیدی باشد و وقتی که شروع به گسترش میکند،انسان ها را گمراه میکند و باید به خداوند پناه ببریم

ما باید از شر کسانی که در کارها گره می اندازند به خداوند پناه برد،که راحتی و دوری از این پلیدی ها جز با توکل میسر نخواهد بود

هنگامی که حاسد در حال حسد است میخواهد به ما صدمه بزند باید به خداوند پناه برد

ما باید در تمام کارهایمان به خداوند پناه ببریم.

۱ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه ناس(متن)/../محمد محسن سردارزاده

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در این سوره خود را پروردگار مردم،کسی که اختیار همه در دست اوست و کسی که باید مورد پرستش قرار گیرد معرفی کرده است.

براساس این صفات،خداوند به پیامبر فرموده:بگو به پروردگار مردم کسی که اختیار همه در دست اوست و کسی که مورد پرستش انسان هاست پناه ببر و توکل کن.

حال این پناه بردن برای دور شدن از شر،بدی،زمزمه های بد و پلیدیهایی که بوسیله ی کارگزاران شیطان(جن،انسان) درون ما نجوا میشود و ما را از کارهای خیر و خوب باز میدارد باید صورت بگیرد.در واقع کسی که ما را از کارهای خیر باز میدارد دوست نیست،شیطان است.این وسواس خناس است که در درون ما نجوا میکند میتوان گفت: ذهن ماست یعنی شیطان ذهن ما را میفریبد و باعث اخلال در کارهایمان میشود،شیطان ادراک انسان ها را فریب میدهد که این عمل از سوی جن و انسان ها است.

۱ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

برداشتی از تفسیر المیزان/ج13ص108

بسم الله الرحمن الرحیم

ما اگر یک معاصی را تحلیل و تجزیه کنیم خواهیم دید که برگشت تمامی گناهان به شرک است،زیرا اگر انسان غیر خدا یعنی شیطان های  جنی و انسی  و یا هوای نفس و یا جهل را اطاعت نکند هرگز اقدام به هیچ معصیتی نمی کند و هیچ امر ونهی ای را از خدا نافرمانی نمی کند،پس هر گناهی اطاعت از غیر خدا است و اطاعت هم خود یک نوع عبادت است،همچنان که در آیات زیر اطاعت شیطان را پرستش وی خوانده و فرمودأَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ»و نیز فرمودأَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ».حتی کافری که منکر صانع است نیز مشرک است،زیرا با اینکه فطرت ساده اش حکم میکند براینکه برای عالم صانعی است مع ذلک ام تدبیر عالم را بدست ماده و یا طبیعت و با دهر میداند.

 

۱ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)

سوره مبارکه فلق(متن)/../امیرحسین گیلانی

بسم الله الرحمن الرحیم

این سوره در جریان شرور و بدی های مشرکان به رسول خداوند در مسیر اسلام است و در مکه نازل شده است

در این سوره خداوند به رسول گرامی خود دستور می دهد که از هر شر و بدی به او پناه ببرد،این مثال را میتواند در زندگی خودمان هم زد:ما برای نجات از گناهان و بدی ها باید به خداوند پناه ببریم.اگر ما این نکته را همیشه بدانیم که ما باید از شر و بدی ها باید به خداوند پناه ببریم میتوانیم از شرور رهایی بیابیم

۱ نظر
بسیجیان مسجد المهدی(عج)